Wij gesloten van 7 augustus t/m 20 augustus
Elite dealer Cortina fietsen
Nieuwe & gebruikte fietsen
Onderhoud | Reparatie | Fietsplan | Fietslease

Cortina Ecomo Hoe werkt een e-bike


​​​​​​​HOE WERKT EEN E-BIKE


Met de opkomst van de elektrische fiets volgen de technische ontwikkelingen in de fietsbranche elkaar in snel tempo op. Het aanbod aan systemen en opties is inmiddels behoorlijk en voor consumenten wordt het steeds lastiger om een goede vergelijking te maken. Je leest van alles over soort motor, type en grootte van de accu, sensoren, computers, wel of niet continu laden en dit alles bij verschillende merken met uiteenlopende prijskaartjes.

Om duidelijkheid te geven, gaan we in dit artikel wat dieper in op de werking van de elektrische fiets en vertellen we je enkele belangrijke wetenswaardigheden. Want als je niet oppast, ben je al snel appels met peren aan het vergelijken; iedere fiets is met zijn berijder namelijk een unieke combinatie. Dit zorgt er dus ook voor dat als je samen een dag gaat fietsen op eenzelfde model elektrische fiets en in dezelfde versnelling, het heel goed mogelijk is dat aan het einde van de rit de een meer stroom over heeft in de accu dan de ander.

ROTATIESENSOR OF KRACHTSENSOR

Tot voor kort maakte Cortina alleen gebruik van het zelf ontwikkelde Ecomo-systeem dat werkt door middel van een rotatiesensor. Deze fietsen hebben de motor meestal in het voorwiel en soms in het achterwiel. Bij een e-bike met een rotatiesensor reageert de sensor op de omwentelingen van de pedalen. Wanneer de pedalen gaan draaien, wordt de motor aangestuurd en zorgt deze dus voor trapondersteuning.

Als je bij een dergelijke fiets de ketting zou verwijderen, zou je er nog steeds op kunnen fietsen omdat de motor, en dus het wiel, gaat draaien zodra de pedalen draaien ongeacht of hier een ketting aan vast zit. Met een elektrische fiets waarbij de motor in het voorwiel zit, word je dus eigenlijk vooruit getrokken en dit voel je ook bij het fietsen. Dit systeem werkt eigenlijk als de cruise control op een auto. Afhankelijk van de stand die je kiest en hoeveel jezelf trapt, doet de motor gewoon zijn werk om die snelheid te halen. Dit verklaart ook waarom naast elkaar fietsen met dit soort elektrische fietsen wat lastiger kan zijn, omdat de kans groot is dat de één altijd net een tandje harder fietst dan de ander. Bij fietsen met weinig ondersteuningsstanden is dit nog duidelijker te merken. Overigens heeft de Cortina Ecomo met rotatiesensor maar liefst 15 ondersteuningsstanden, zodat je de snelheid wel goed op elkaar kunt afstemmen.

SHIMANO STePS-SYSTEEM

Het nieuwe STePS-systeem, dat volledig is ontwikkeld door fietsonderdelen-producent Shimano en op de nieuwste Cortina Ecomo Speed-modellen zit, werkt op basis van een krachtsensor. Dit is een intelligent en onderhoudsvrij systeem dat reageert op de kracht die op de pedalen wordt gezet en dit in meer of mindere mate aanvult, afhankelijk van de stand waarin de fiets staat. Dit zorgt, in combinatie met de motor die laag onderin het trapperhuis zit, voor een heel natuurlijke fietservaring. Als je op de pedalen trapt, voel je de aandrijving.

ALLES OVER DE ACCU

Een accu is niets meer dan een aantal batterijen bij elkaar zoals je die ook los in de winkel koopt, maar dan veel krachtiger. Elke accu heeft een zogenaamd ‘Battery Management System’ (BMS), dit regelt het elektrisch systeem en een aantal beveiligingen van de e-bike. In elektrische auto’s vind je eenzelfde opzet, maar dan in groter formaat.

Tegenwoordig hebben de nieuwere elektrische fietsen een Lithium-Ion-accu die meer capaciteit heeft en stabieler is dan oudere varianten. Dit type accu heeft ook minder last van zelfontlading (dat de accu vanzelf leegloopt).

HOE GEBRUIK JE EEN ACCU?

Het is verstandig om zuinig te zijn op de accu van je elektrische fiets. Als je dit niet bent, kan de levensduur behoorlijk verkort worden. Wij zeggen ook altijd dat een accu ‘in beweging’ moet blijven. Dus deze moet opgeladen worden, gebruikt worden en weer opgeladen worden. Gebruik je je Cortina Ecomo niet, haal de accu er dan uit en laad deze op voordat je ‘m, voor maximaal zes maanden, weglegt.


Bovenstaand advies heeft betrekking op de Ecomo-fietsen van Cortina en is dus geen advies voor e-bikes in het algemeen. Voor een Lithium-Ion-accu geldt dat je deze in principe altijd aan de lader kunt hangen om bij te laden, maar controleer hiervoor altijd de gebruiksaanwijzing van de fabrikant, zeker in verband met de garantie. Met de nieuwste accu’s kan via het BMS ook het laadgedrag worden uitgelezen. Mochten hier eigenaardigheden in te zien zijn die niet overeenkomen met de aanwijzingen in de gebruiksaanwijzing van de fabrikant, dan kan dit ten koste gaan van de garantie.

LEVENSDUUR VAN EEN ACCU

Elke accu verliest gedurende zijn levensduur capaciteit. Afhankelijk van de omgang met de accu wordt dit in meer of mindere mate versneld. De gemiddelde levensduur van een accu bij correct gebruik is vier tot vijf jaar. Voor alle accu’s en batterijen geldt overigens dat ze niet tegen extreme kou en hitte kunnen. Een accu in de winter in een koude garage laten liggen zonder deze te gebruiken, is dus onverstandig.

ZELF EEN ACCU EN OPLADER KIEZEN

Wil jij je e-bike gebruiken voor korte, gemiddelde of lange afstanden? Kies afhankelijk van je wensen een M, L, XL of XXL accu. Daarnaast heb je de keuze uit een normale of een snelle oplader voor je accu.

Unsplash

De actieradius is afhankelijk van de gekozen accu en het gekozen model, maar minstens zo belangrijk zijn de volgende factoren.
- Weersomstandigheden (wind, regen, temperatuur)
- Wegomstandigheden (asfalt, klinkers, grindpad, helling, etc.)
- Bandenspanning
- Accessoires op de fietsen (grote fietstassen, kinderzitje of een bagagekrat)
- Instellingsniveau van de elektrische ondersteuning
- Gebruik van de versnelling (vaak optrekken, rijden in de hoge versnelling, etc)
- In hoeverre de berijder actief meefietst
- De hoeveelheid stops per rit

Unsplash